VANLIGA FRÅGOR – FAQ

På denna sida hittar du vanliga frågor om våra produkter och tjänster. Information om användningsområden för varmvattenflaskor hittar du även i vår blogg. Om du inte hittar svaret på din fråga, vänligen kontakta oss.

ANVÄNDNING AV VÄRMEFLASKAN

Hur varm skulle min värmeflaska vara?

Värmeflaskan ska kännas bra. Det ska vara varm, men ska inte bränna dig. Värmen som känns bra är individuell för varje person, eftersom människor är olika känslig för värme.

Varför ska jag inte fylla på min flaska direkt från varmvattenkranen?

Vattnet som man tar direkt från varmvattenkranen kan förkorta livstiden för din värmeflaska. Det beror på att alla mineraler och föroreningar som vanligtvis tas bort genom kokning finns kvar och lagrar sig på insidan av värmeflaskan.

Varför ska jag inte använda kokande vatten för att fylla min flaska?

Om du använder vatten som kokar eller har precis kokad, kan det vara farligt. Även om din vattenkokare redan är avstängt, fortsätter vattnet att koka ett tag. Om du fyller på din värmeflaska direkt, är det möjligt att vattnet stänker tillbaka och skållar dig. Låt vattnet svalna några minuter innan du fyller på.

Vad innebär garantin för min värmeflaska?

Garantin gäller endast för tillverkningsfel. Garantin gäller inte att det har skett en olycka efter att du har fått varan, om du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt eller om du har inte följt skötsel- och serviceanvisningar.

Jag lagrar min värmeflaska på varmvattenberedaren. Går det bra?

Nej, det är inte bra att lagra din värmeflaska på en varmvattenberedare, eftersom temperaturvariationerna som uppstår nära en varmvattenberedare kommer att påverka flaskan på ett negativt sätt. Det gäller likadan för radiatorer eller utrymmet under tvättstället som är ofta en lagerplats för rengöringsmedel. Kemikalierna i rengöringsmedlet kan bryta ner materialet i flaskan. Det är inte heller bra om flaskan är exponerad till solljus.

Behöver jag använda min gummivärmeflaska med ett fodral?

Vi rekommenderar att du inte använda din gummiflaska utan fodral. Direktkontakt av flaskan med huden kan orsaka brännskador. Äldre människor, människor med känslig hud eller nedsatt värmekänsla skall vara extra försiktiga.

Kan jag tvätta fodralet?

Ja, det går bra. Handtvätta ditt fodral gärna med varmt vatten och ett skonsamt rengöringsmedel. Våra mjukdjur värmeflaskor (Kuddli friends, Kuddli Wheaties) ska bara tvättas rent med en fuktig trasa.

När skulle jag ersätta min värmeflaska?

Vi rekommenderar att du ersätter din gummivärmeflaska vartannat år för att säkerställa att flaskan du använder är felfri. Naturgummi bryts ner med tiden och detta förlopp påverkas av lagring och användning av produkten.

Fashys värmeflaskor i termoplast bör ersättat vart femte år.

Kan man köpa fodralet separat?

Tyvärr säljer vi inga fodral utan värmeflaska. Värmeflaskor ska bytas ut efter några år pga. slitage och även om du inte använda själva värmeflaskan nu är det bra att ha en ersättningsflaska kvar.

Kan jag köpa fodralet med en annan värmeflaska inuti?

En värmeflaska med fodral är en komplett produkt som är förpackad i sin helhet. Det är inte möjligt att byta ut delar av denna produkt.

BESTÄLLNING

Hur kan jag betala?

Du kan betala med Swish, kreditkort eller faktura.

Kan jag beställa via telefon?

Vi hjälper dig gärna på telefon att göra din beställning. Ring 072-968 67 97. Våra telefontider är mån-fre, kl. 9-16.

OBS: Vissa kreditkort (om du vill betala på det sättet) kräver att du bekräftar köpet med mobilt ID, så vänligen var beredd att du kunna göra det själv.

När får jag min beställning?

Vi skickar din beställning samma dag om beställningen och betalningen görs innan kl. 11 (vardagar) och om varan finns i lager. Leveranstiden inom Sverige är normalt 1-3 vardagar.

Kan jag ändra min beställning?

Ja. Vänligen ring direkt (maila efter kontorstider). Tyvärr kan vi inte ändra beställningar som redan skickats. Om du vill ändra dessa, behöver du returnera produkten till oss innan vi kan ändra din beställning. Det kommer också extra fraktkostnader och returfraktkostnader debiteras.

LEVERANS

Vart levererar ni?

Vi levererar inom Sverige. Om du vill ha din beställning levererad till ett annat land (inom EU), vänligen maila din beställning och vi återkommer med fraktkostnad och leveranstid.

Hur mycket är fraktkostnader?

Sverige

BESTÄLLVÄRDE FRAKT
1 – 395 SEK 49 SEK
Över 395 SEK GRATIS
Vid avhämtning i Farsta GRATIS

Ordervärdet som gratis frakt baserar på är produktpriset efter eventuella rabatter.

Hur levereras mina produkter?

Dina produkter skickas i en vanlig ehandelspåse eller kartong, beroende på vad som är rimligt. Paketet har leverans- och returadressen på utsidan och levereras av DHL. Vi förstår att du möjligtvis vill skicka paketet som present till någon och därför använder vi ingen logga på förpackningen.

Kan jag välja DHL Servicepointen?

Om du önskar en särskild DHL Servicepoint, meddelar detta gärna i meddelande fältet i checkout.

Varför dras det ingen rabatt på fraktkostnader?

Fraktkostnader är direkta kostnader som vi betalar till fraktföretag och kan därför tyvärr inte rabatteras.

LEVERANS SOM PRESENT

Kan ni skicka ett meddelande med paketet om jag vill ge bort det som present?

Det gör vi gärna. Du kan lämna instruktioner på betalningssidan eller maila oss till  kundservice@varmeflaskor.se. Vänligen ange ditt namn och ordernumret.

RETUR & ÅTERBETALNING

Hur kan jag annullera min order?

Om du ångrar dig och vill annullera din beställning, kan du göra det inom 30 dagar utan att ange något skäl. Varan ska vara oanvänd, utan skada och i originalförpackningen inklusive alla produktetiketter. Ångerfristen börjar den dagen du tar emot varan. Du står för returkostnader. Returadressen är:

Värmeflaskor.se / WWB Hängmatta & mer
Kristinelundsvägen 11
12352 Farsta

Vänligen meddelar oss ditt ångrade köp via mail till kundservice@varmeflaskor.se och returnerar varan inom 30 dagar,  PostNord skicka direkt brukar vara en bra alternativ.

När får jag min återbetalning?

Vi återbetalar den betalda beloppet när vi får varan tillbaka eller inom 15 dagar mot inlämningsbevis. Du får återbetalning på samma vägen, dvs om du betalde med kreditkort, kommer även återbetalning sker till ditt kreditkort.