Benvärmare / leg warmers

Benvärmare, ankelvärmare eller leg warmers håller dina anklar och ben varma även om det är ruskigt kallt ute och gör din styling enastående!

Benvärmare / leg warmers

Benvärmare som också kallas ankelvärmare eller leg warmers, är en modeaccessoar som fick sitt genombrott på 80-talet och är sedan dess mycket populära.

Men de är inte bara snygga modeplagg utan värmer även skönt. Perfekt när det är kallt ute eller om du har behov av extra värme på jobbet eller i träningen. Benvärmare i ull håller dig inte bara varm utan de är även en modeaccessoar med stor effekt för lite peng. Det finns många olika färger och benvärmare för damer och herrar. Lyfta din vinterstyling till en ny nivå!

Benvärmare användning

Benvärmare eller leg warmers är perfekta om du behöver lite extra värme för fotleden och låret. De passar likar bra till vardagen som till träning.

Korta benvärmare passar bra om du bara vill värma fotleden och lite upp på låret. De slutar kort under knäet och passar bra på vår och höst när det är bara lite kyligt. Korta benvärmare kan man även använda som handledsvärmare till dam. Är det riktigt kallt rekommenderar vi att du väljer ett par långa benvärmare som går högt upp på benet över knäet, så att du kan hålla värmen.

Jobbar du på inomhus, så är det ofta en angenäm temperatur som inte kräver varma kläder. På vägen hem kan det dock vara blåsigt och kyligt, så att det vore bra med något varmt på benen. Då är det perfekt med en benvärmare som du enkelt drar över låren och som värmer dig skönt.

Även för reumatiker kan det vara praktisk att ha lite extra värma för låret och handlederna.

Benvärmare träning

Benvärmare kom ursprungligen från danssporten. I balettsalen är temperaturen ofta svalt för att man blir varmt ganska snabbt när man rör på sig. När man stretchar i början av lektionen har man dock inte fått upp värmen än och då är det viktigt att hålla lederna varma, så att man inte får en sträckning.

De är även populära inom andra sporter till exempel yoga, pilates, aerobics eller cykling. Värmen skapar en ökad blodcirkulation som gör att du inte blir lika trött och orkar längre. Testa de även vid din nästa vintervandring eller när du tränar utomhus.

Benvärmare fashion

Ett helt vanligt klädesplagg blir plötsligen som nytt med ett par snygga benvärmare. Du kan komplettera dina kläder med en signalfärg, eller du skapar en speciell stämning med hjälp av ett mönster eller till exempel vintertidens flätor. Den kalla årstiden behöver absolut inte vara trist.

Benvärmare finns i många olika material, till exempel benvärmare i ull (fårull, merinoull, kashmir), benvärmare i fleece och även benvärmare med päls eller en dragkedja. Det finns benvärmare för damer, herrar och barn i olika färger och mönster från söta rosa benvärmare till färgglada ringlade mönster eller stiliga svarta benvärmare. Det blir alltså lätt att hitta rätt design för att göra din styling oförglömligt.

Du kan kombinera dina benvärmare med jeans, leggings, kjol, klänning, shorts eller har de över strumpbyxan under vinterkappan. Som handledsvärmare är de perfekt över en kort eller långarmad basic tröja. Du kan bära de neddragna, så att de endast sitter över anklarna eller så drar du upp de så att de sitter slätare och längre upp på benet.

Köp dina benvärmare hos MinaStrumpor!